Wanneer kan ik geld terug krijgen?

Je komt in aanmerking voor compensatie als je op 30 april, 1 mei en of 8 mei door de staking niet hebt kunnen reizen. Je moet voor die datum wel een geldig abonnement hebben, of een ticket met afgekocht reisrecht voor betreffende datum. Je moet dus daadwerkelijk voor het ticket of abonnement betaald hebben. Connexxion heeft laten weten dat je in de regio Arnhem / Nijmegen ook aanspraak kan maken op compensatie als je 8 mei niet heb kunnen reizen. De andere vervoerders hebben daar nog geen helderheid over gegeven.

Welke kosten kan ik terug krijgen? 

Je krijgt de vooruitbetaalde reissommen naar rato van de duur van de staking terug betaald. Heb je jouw maandabonnement twee dagen niet gebruikt? Dan krijg je dus voor twee dagen je abonnementsgeld terug betaald. 

Kan ik ook vervangend vervoer declareren?  

Je kunt natuurlijk alles proberen te declareren, maar vervoerders hebben aangeven dit niet te zullen vergoeden. En dat is in lijn met de algemene voorwaarden. En ook in de wet is (helaas) geregeld dat vervoerders niet aansprakelijk zijn voor vervolgschade van vertraging. De Geschillencommissie heeft in het verleden dat ook bekrachtigd.

Heb ik met een ov-studentenkaart recht op compensatie?

Wat ons betreft wel. Door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is immers het reisrecht afgekocht. We weten nog niet hoe vervoerders hiermee om gaan.

Een vervoerder compenseert met dagkaarten. Mag dat? 

Als je geen dagkaarten wil, stuur ze terug, en vraag om geld. Daar heb je recht op. Dagkaarten zijn natuurlijk een makkelijk middel, dat bespaart administratiekosten. Dat hoeft ook niet erg te zijn, mits je ze kan gebruiken. Bijvoorbeeld na afloop van je abonnement. Heb je niets aan de dagkaarten? Stuur ze gewoon terug, en vraag om een financiële vergoeding. De geschillencommissie openbaar vervoer heeft eerder bepaald dat je daar als reiziger ook recht op hebt.

Ik krijg niet de vergoeding waar ik recht op denk te hebben. Wat nu?

Neem contact op met het OV-loket. Ook wij horen het graag. In 2008 hebben wij reizigers geholpen om via de geschillencommissie hun gelijk te krijgen. Je kunt met ons contact opnemen via contact@treinreiziger.nl. Stopdestaking.nl is een initiatief van Treinreiziger.nl.

Direct geld terug vragen

Krijg je niet de vergoeding waarop je denkt recht te hebben? Stuur een e-mail naar contact@treinreiziger.nl of laat het weten aan het OV-Loket